Over ons

 

Naam: Nienke van Atteveldt

Rol: hoofd onderzoeker & project supervisor

Favoriete vak in de brugklas: muziek

 

 

Als universitair hoofddocent en moeder van twee kinderen komen mijn wetenschappelijke interesse in hersenontwikkeling en leren, en wat ik dagelijks thuis meemaak, perfect samen in dit onderzoek (Ontdek je brein). Ik zie mijn eigen kinderen vaak genoeg worstelen als iets niet meteen lukt: ik kan dit gewoon niet! Ik weet dus uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om kinderen doorzettingsvermogen en leerplezier mee te kunnen geven.

In 2006 ben ik gepromoveerd aan de Universiteit Maastricht, op een onderzoek naar hoe de hersenen gesproken en geschreven taal samenvoegen als we (leren) lezen. Daarna heb ik onderzoek gedaan aan Columbia University in New York, naar hoe de hersenen zich aanpassen aan het doel dat we op dat moment hebben. Sinds 2014 werk ik aan de VU, waar ik onderzoek doe op het raakvlak van neurowetenschappen, psychologie en onderwijs.

www.nienkevanatteveldt.com

 

 

 

Naam: Dr. Tieme Janssen

Rol: post-doc

Favoriete vak in de brugklas: biologie

Mijn naam is Tieme Janssen, en als post-doc probeer ik het team te versterken met mijn kennis over interventies. Mijn drijfveer binnen het project ‘Ontdek je brein’, is om adolescenten te motiveren voor leren.

Ik behaalde mijn Bachelor psychologie en Master neuropsychologie aan de Universiteit van Maastricht. In 2016 rondde ik mijn PhD af in de klinische neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Als post-doc onderzoeker ben ik nu werkzaam bij de afdeling Klinische Ontwikkelingspsychologie aan de Vrije Universiteit. Mijn onderzoek valt onder de cognitieve neurowetenschappen, en richt zich op zowel de typisch als afwijkende ontwikkeling van kinderen en adolescenten (e.g. ADHD). Daarnaast bestudeer ik de effecten van interventies die gebaseerd zijn op de neurowetenschappen (e.g. neurofeedback). Dit sluit aan op mijn motivatie om de neurowetenschapen te vertalen naar toepassingen buiten het lab. Momenteel ontwikkel ik samen met Nienke van Atteveldt een groeimindset interventie voor adolescenten, waarbij tevens neurofeedback wordt toegepast (ERC BrainBeliefs). Meer informatie over mijn werk, en publicaties, kan hier gevonden worden:

Link: https://www.researchgate.net/profile/Tieme_Janssen

 

 

 

Naam: Sibel Altikulac

Rol: promovenda

Favoriete vak in de brugklas: tekenen

Mijn naam is Sibel Altikulaç (26 jaar) en ik ben tegelijkertijd met Smiddy in mei 2017 begonnen aan mijn PhD traject op het project ‘Leren voor Later’. Mijn interesses zijn voornamelijk de (hersen)ontwikkeling van adolescenten; er gebeurt zo veel in een korte tijd!

Daarom heb ik na mijn studie in Leiden (Bachelor Pedagogische Wetenschappen en Master Applied Neuroscience of Education and Child Studies) in het Brain and Development Research Center in Leiden met veel plezier meegeholpen aan verschillende onderzoeksprojecten bij adolescenten. Toen merkte ik dat ik onderzoek doen super leuk vind, maar ook dat ik hiermee graag iets wilde betekenen voor de adolescenten zelf. Daarom ben ik heel enthousiast over ‘Leren voor Later’, omdat we hiermee meer inzicht krijgen in hoe middelbare scholieren leren, hoe zij omgaan met leersituaties (of faalsituaties) en hopelijk ook hoe we daarmee uiteindelijk scholieren kunnen begeleiden als zij even niet zo veel plezier hebben in leren, zodat iedereen met plezier kan leren!

 

 

 

Naam: Smiddy Nieuwenhuis

Rol: promovenda

Favoriete vak in de brugklas: wiskunde

Mijn naam is Smiddy Nieuwenhuis (27 jaar). In mei 2017 ben ik begonnen met mijn PhD traject op het Leren voor Later (of brainbeliefs) project. In mijn tienerjaren was school nooit echt mijn favoriete bezigheid geweest. Ik stond veel liever de hele dag op de ski’s, te turen naar het mooie, witte berglandschap in Oostenrijk. Het duurde dan ook even voordat ik in 2012 besloot, na een aantal jaren gewerkt te hebben als skilerares, om toch maar te gaan studeren. Daar vond ik mijn plezier in leren weer helemaal terug.

Na mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, heb ik de master Applied Neuroscience in Human Development aan de universiteit van Leiden afgerond. Tegelijk deed ik ook een klinische master Orthopedagogiek aan de VU. Deze laatste heb ik wel afgemaakt, maar de klinische praktijk trok mij veel minder dan de onderzoekspraktijk. Het doorzetten tijdens mijn klinische master werd echter beloond, want twee dagen na het inleveren van mijn eindopdracht, kon ik al aan mijn ‘PhD reis’ beginnen op dit project.

 

 

 

Naam: Krista Oplaat

Rol: onderzoeksassistente

Favoriete vak in de brugklas: biologie

Geboren en getogen op Aruba waar ik vanaf de basisschool ‘goed’ was in leren. Met de paplepel werd het me ingegoten dat ik alles kon leren als ik er maar genoeg inzet voor toonde. Het maakte niet uit dat beide van mijn ouders nooit goed waren in wiskunde, ik zou het alsnog goed kunnen. Pas in Amsterdam tijdens mijn Psychobiologie bachelor leerde ik hoe plastisch het brein écht is en die fascinatie heb ik nooit losgelaten.

Aan de Universiteit van Amsterdam behaalde ik ook mijn onderzoeksmaster Neurobiologie, tezamen met een specialisatie in Wetenschapscommunicatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Niet alleen zelf leren, maar ook anderen overtuigen van het leren vind ik enorm leuk om te doen.

Met een multiculturele achtergrond en grote passie voor toepasbare hersenwetenschap en kinderen assisteer ik dit team.